Gå til hovedindhold

Nyhedsmail nr. 19, maj 2013

En fast Kattegatforbindelse vil betyde vækst i Horsens

  • Læs op

Indhold

    Horsens Kommunes borgmester Peter Sørensen (S) er nyt medlem af Kattegatkomitéen.

    Ved etableringen af en fast forbindelse via Kattegat kommer Horsens Kommune til at ligge lige i smørhullet af den infrastrukturelle ringforbindelse, der forbinder København, Odense, Horsens, Aarhus og Kalundborg. Lige meget om man tager toget syd- eller nordpå, vil der være kort rejsetid til hovedstaden – og hovedstaden vil have kort rejsetid til Horsens.

    Hvilken betydning vil det få for Horsens Kommune, og hvordan ser Horsens Kommune sig selv i et Danmark med en fast Kattegatforbindelse i 2030?

    Her er borgmester Peter Sørensens bud.

    Hvilken betydning vil etableringen af en fast Kattegatforbindelse få for Horsens?

    - Etableringen af en fast forbindelse over Kattegat vil betyde vækst over en bred kam i Horsens Kommune. Det vil betyde øget bosætning, og den faste forbindelse vil komme såvel erhvervslivet som kulturlivet til gavn og glæde.

    Først og fremmest vil etableringen af Kattegatforbindelsen betyde, at borgere og erhvervsliv hurtigere kan komme over sundet begge veje. Konkret vil det jo betyde, at forretningsmøder i København ikke nødvendigvis kræver, at man afsætter en hel dag, ligesom det samme vil gøre sig gældende den anden vej, når Horsens eksempelvis inviterer til festival’er og koncerter med de helt store navne – blandt andet på FÆNGSLET i Horsens.

    Afstand kan føles ofte lige så meget mentalt som fysisk. Derfor tror jeg også, at jo kortere rejsetiden er, jo lettere er det at se nye muligheder og samarbejder på tværs af landet. Der opstår let en mental barriere, når afstanden føles for stor (i dag tager det f.eks. to en halv time i tog fra Horsens til København). Når vi er tættere sammen, tænker vi også lettere andre mennesker og steder ind i vores egen hverdag både i form af kultur og erhverv.

    Hvordan ser du Horsens i et nationalt perspektiv i 2030, hvor en fast Kattegatforbindelse er en realitet?

    - I Horsens Kommune kan vi noget andet end i både København og Aarhus Kommune. Vi er historisk set en industriby, og det har vi egentlig planer om at blive ved med at være. Samtidig må vi også erkende, at industriarbejdspladserne, som vi tidligere har kendt dem, er under forandring. Øget konkurrence udfordrer industriens vante måde at gøre tingene på og skaber et behov for nytænkning. Innovation sker ofte fordi nye relationer skabes og fordi, der kommer nye øjne på en gammel problemstilling.

    I Horsens Kommune har vi eksempelvis en lang række kompetencer indenfor jern- og metalindustrien, og de kunne i 2030 være knyttet endnu tættere sammen med den forskning, der laves i hovedstadsområdet. Den udvikling vil en Kattegatforbindelse blandt meget andet være med til at facilitere. Vi vil opleve vækst over en bred kam, fordi Danmark kommer til at føles mindre. I sidste ende handler det om at kunne supplere, samarbejde og gøre brug af hinandens styrker på tværs af Danmark.

    Horsens Kommune er nu repræsenteret i Kattegatkomitéen. Hvordan vurderer du, at I kan være med til at fremme projektet?

    - Det handler om at vise, at vi er flere, der står sammen om det her. Diskussionen om Kattegatforbindelsen koges i medierne ofte ned til, hvor lang rejsetiden er fra København til Aarhus. Men en fast forbindelse vil i lige så høj grad være til gavn for Horsens og de andre kommuner i det østjyske vækstbånd. Med Horsens Kommunes engagement i sagen bliver det endnu tydeligere, at der også er kommuner syd for Aarhus, som støtter Kattegatforbindelsen, siger Peter Sørensen.

    Sidst opdateret: 3. oktober 2023