Gå til hovedindhold

Kattegatforbindelsen er en del af løsningen

NYHED: Kattegatforbindelsen er et supplement og ikke et alternativ til TogfondenDK, og de to projekter skal planlægges sideløbende for at løse fremtidens trafikale udfordringer. Det siger Kattegatkomitéens formand Jens Kampmann.

  • Læs op

Indhold

    Regeringens plan om at investere 28 mia. kroner i bedre togforbindelser fjerner ikke behovet for en Kattegatforbindelse. Kattegatforbindelsen er en del af løsningen, hvis landets to store vækstregioner skal bindes sammen, og der skal skabes balance mellem landsdelene. Derfor er det vigtigt, at det forberedende arbejde omkring Kattegatforbindelsen, som et flertal af Folketingets partier vedtog i 2009, ikke bliver forsinket af planerne i TogfondenDK. Det siger Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen, efter et møde i komitéens formandskab mandag eftermiddag.

    ”Kattegatforbindelsen er ikke et alternativ til TogfondenDK, men de to projekter supplerer hinanden. Det har tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen sagt, og det har den nuværende transportminister Pia Olsen Dyhr sagt. Lige nu afventer vi de strategiske analyser, som Folketinget har sat i gang af bl.a. en fast Kattegatforbindelse. Derfor undrer det os, at flere trafikforskere og politikere allerede nu udtaler sig om Kattegatforbindelsens skæbne”, siger Jens Kampmann.

    To formål
    Ifølge Jens Kampmann har TogfondenDK et andet formål end Kattegatforbindelsen. Den skal først og fremmest løse regionale trafikale problemer.

    Kattegatforbindelsen vil derimod være med til at skabe et helt nyt Danmarkskort, hvor der vil opstå helt nye transportmønstre, og hvor der bliver skabt en bedre balance mellem landsdelene. Kattegatforbindelsen binder landets to store vækstregioner sammen med en transporttid med tog på én time mellem København og Aarhus/Horsens. Med bil og lastbil vil rejsetiden mellem store dele af Jylland og Sjælland reduceres betydeligt i forhold til i dag.
    ”Uden Kattegatforbindelse vil der eksempelvis komme stort pres på motorvejen hen over Fyn og op gennem Østjylland til Aalborg. Hvem har regnet på, hvad det vil koste at udbygge denne strækning?”, spørger Jens Kampmann.